Deken

Berlinde De Bruyckere

26 september 2020 t/m 21 februari 2021

Het collectiepaviljoen van het Middelheimmuseum toont 50 objecten en kunstwerken uit de collectie. In opeenvolgende focuspresentaties zoomen we telkens in op één daarvan. Het museum ‘activeert’ het collectiestuk door het vanuit verschillende perspectieven onder de loep te nemen en het meer context te geven. Elke presentatie is uniek, heeft een eigen insteek en belicht een aspect van een kunstenaarspraktijk.

Over het werk

De tweede focuspresentatie neemt Onschuld kan een hel zijn (1995) als uitgangspunt: een archiefmap met schetsen, werkfoto’s en uitgeschreven projectvoorstellen van Berlinde De Bruyckere. Deze map was een werkinstrument tijdens de voorbereiding van haar gelijknamige Middelheimtentoonstelling in 1995. Vandaag vormt de map de aanleiding om het werkproces van deze kunstenaar te onderzoeken.

De intieme focuspresentatie toont dit proces als een prikkelende beeldenstroom van nooit eerder geziene schetsen, referentiewerken en werkfoto’s. Zij vertegenwoordigen de brede en coherente basis waaruit uiteenlopende werken binnen het oeuvre van Berlinde De Bruyckere ontstaan. De kunstenaar gidst ons in haar eigen woorden en beelden doorheen haar denkwereld. Daarbij gaat ze specifiek in op het ontstaan, de verwevenheid en de actuele relevantie van twee monumentale sculpturen die je ook in het museum kan zien: in het Braempaviljoen wordt tijdelijk een werk uit de tentoonstelling van 1995 opnieuw geïnstalleerd en in het kunstpark kan de bezoeker de opmerkelijke buitensculptuur Onschuld kan een hel zijn, 1993 ontdekken. Deze sculptuur werd recent aangekocht voor de Middelheimcollectie met steun van de Middelheim Promotors en de kunstenaar zelf.

We kunnen zien hoe in het hoofd van de kunstenaar alles nauwkeurig met elkaar verbonden is en hoe zij consequent linken legt tussen heden en verleden, recente en vroege werken, in een snel veranderende maatschappij. De kunstenaar nodigt ons uit om in haar sculpturen en in het voorafgaand proces connecties te maken tussen haar en onze beelden, verhalen en betekenissen.

Praktisch

Omwille van de veiligheidsmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, moet je voor je bezoek online een gratis ticket reserveren.

Reserveer hier je ticket

• Omdat er met tijdsblokken wordt gewerkt, adviseren we je om het collectiepaviljoen en het Braempaviljoen eerst te bezoeken en daarna het werk in het kunstpark.
  • Het dragen van een mondmasker is verplicht in het collectiepaviljoen en het Braempaviljoen. Dat geldt niet voor kinderen jonger dan 12 jaar en mensen die om medische redenen geen mondmasker kunnen dragen.
  • Volg de vooropgestelde route en hou afstand.
  • Draag tassen en rugzakken op de buik.
  • Leg papieren plannen niet terug na je bezoek.
  • Blijf niet wachten aan de uitgang.

Het parkplan (pdf), het plan van het collectiepaviljoen (pdf) en de zaalteksten maken je wegwijs.

Focuspresentatie #2 online

Het Middelheimmuseum wil graag iedereen de kans geven om deze bijzondere presentatie te ontdekken, ook nu we door corona niet allemaal de verplaatsing kunnen maken en de bezoekersaantallen gelimiteerd zijn. Daarom is Focuspresentatie #2 voor het eerst helemaal online te bezoeken.

Ontdek hier de focuspresentatie online

New Narratives

Door de ogen van iemand anders kijken, kan verfrissende inzichten opleveren. Daarom vroeg het Middelheimmuseum drie sprekers uit diverse vakgebieden om de Focuspresentatie van Berlinde De Bruyckere te verkennen.

Auteur en dramaturg Carolina Maciel de França (1986), striptekenaar en illustrator Shamisa Debroey (1989) en uroloog Piet Hoebeke (1962) nemen je mee door de presentatie. Er is geen thema of script, enkel hun persoonlijke interpretaties en associaties. Verwacht uitzonderlijke invalshoeken op het werk en het werkproces van Berlinde De Bruyckere en een goed gesprek. Steeds verrassend, altijd boeiend!

Over Berlinde De Bruyckere

Berlinde De Bruyckere (Gent, 1964; woont en werkt in Gent) maakt sculpturen, installaties en aquarellen. Met was, textiel, dierenhuiden, haar, hout en metaal onderzoekt ze motieven als het menselijk lichaam, bomen en bloemen, dekens en paarden. Haar vormen en materialen zijn metaforisch, haar vocabularium eigenzinnig maar herkenbaar. Onder de eerste – vaak aantrekkelijke – laag zit een grote complexiteit vol dubbelzinnigheden en tegenstellingen. Dit weerspiegelt voor de kunstenaar de universele menselijke ervaring, het mens-zijn. Lijden, dood, eenzaamheid en angst gaan hand in hand met schoonheid, leven, liefde en zorgzaamheid. De Bruyckere toont ons wat we wel voelen en kennen, maar niet altijd willen weten en zien. En net in die (h)erkenning van ons gedeelde lot als kwetsbare mens, zit een sterke boodschap van troost en schoonheid verscholen.

De Bruyckere studeerde monumentale kunsten aan Sint-Lucas in Gent. Ze stelt internationaal tentoon en er werd werk van haar opgenomen in belangrijke collecties in binnen- en buitenland. In 2013 maakte ze indruk met haar vertegenwoordiging van België op de Biënnale van Venetië, in samenwerking met Nobelprijswinnaar J.M. Coetzee. Recenter doet ze ook projecten in de podiumkunsten. Ze ontving de Prix Jeune Peinture Belge, de Vlaamse Cultuurprijs voor Beeldende Kunst en een eredoctoraat van de Universiteit Gent.