Camiel Van Breedam (België)

Boom, 1936

Zonnewagen

Gefascineerd door de verhouding tussen eindig en oneindig, tussen binnen en buiten.

Deze assemblage is een uniek exemplaar en een goed voorbeeld van Van Breedams kunst. Hij wil het cyclische verloop van het leven vormgeven en de toeschouwer daarbij betrekken. Vaak komt er dan een onverwachte poëtische kwaliteit vrij.

Camiel Van Breedam houdt van beelden met wielen die al dan niet kunnen draaien. Dit werk is volgens de kunstenaar een wagen ‘gemaakt om de zon te vervoeren naar een ideale plaats’. Hij voegt er aan toe dat hij ‘goed is aangekomen in het Middelheim’.

Van Breedam maakt ook kastjes, collages en environments, waarbij hij objecten in zelf vormgegeven ruimten plaatst, zoals muren, etalageramen, een metrostation of bibliotheek. Hij werkt vaak met gevonden voorwerpen die hij wil redden van de manie en consumptiedrang van de westerse samenleving en die hij een nieuwe toekomst wil geven. Van Breedam heeft reeds talloze prijzen verzameld, nationaal en internationaal. Hij behoorde tot de groepen G58– Hessenhuis in Antwerpen en Mouvement Phases in Parijs.

Specificaties

• Zonnewagen