In deze educatieve rondleiding op maat van leerlingen nemen we alle beweging onder de loep. Die van onszelf, die van de kunstwerken, én de beweging in onze wereld vandaag.
Samen met een begeleider speuren we naar beweging in een zes- à zevental kunstwerken. Wat wilt de kunstenaar daar precies mee uitdrukken? En hoe voelt dit persoonlijk aan? Uiteraard staan we ook zelf niet stil: heel wat doe-opdrachtjes leren ons bij over onze eigen beweging. Zo ervaren we wat fysieke beweging doet met ons eigen lichaam. Het is ook een eerste kennismaking met performance art: kunst gemaakt met het bewegend lichaam.
Het idee van deze activiteit is gegroeid uit de populaire rondleiding ‘Beeldig lopen’, waarin joggers de beelden van het museum al lopend kunnen beleven. In ‘Beeldig bewegen’ gaan kinderen van 6 tot 12 jaar nog een stapje verder. We kijken én luisteren met de hele klas naar bewegen in de kunst. En naar wat kunst en beweging met ons en onze wereld doet.
Kunstwerken die aan bod (kunnen) komen
- William Forsythe – Towards the Diagnostic Gaze – 2018
- Roman Signer – Projet pour un jardin – 2016
- Chris Burden – Beam Drop Antwerp – 2009
- Dan Graham – Belgian Funhouse – 2004
- Max Bill – Eindeloze kronkel – 1953
- Carl Milles – Pegasus – 1949 en Erwin Wurm – Disziplin der Subjektivität – 2006
- Peter Rogiers – Two reclining figures on a Calder base – 2006 en 2019
- Anne-Mie Van Kerckhoven – Voor Alle Seizoenen – 2015
- Bruce Nauman – Diamond Shaped Room with Yellow Light – 1986 en 2018
- William Forsythe – Backwards – 2018
- Alexander Calder – De Hond – 1958
- Emile-Antoine Bourdelle – Herakles Boogschutter – 1909
- Dennis Tyfus – De Nor – 2018
- Adrien Tirtiaux – Heaven and Earth - 2018
- Charles Vandenhove – Zuilenpaviljoen - 1984 - 1992
Praktisch
Voor klasgroepen met kinderen van 6 tot 12 jaar
- € 105
- Maximum 12 leerlingen per gids, maximum 4 gidsen tegelijkertijd
Klik hier voor de algemeen geldende coronamaatregelen in het Middelheimmuseum