Resonance komt voort uit Kruips levendige herinnering aan de antisemitische aanslag in de Antwerpse diamantwijk op 20 oktober 1981. De toen elfjarige kunstenaar zat op dat moment in de klas, niet ver van de locatie van de ontploffing. Met dit werk maakt Kruip de langdurige impact van deze tragedie voelbaar en hoorbaar, en biedt ook een harmonisch en contemplatief contrapunt aan voor trauma’s uit het verleden. Naast de officiële geschiedschrijving die een narratief maakt van politieke of economische mislukkingen en successen uit het verleden, is ook ons persoonlijke geheugen een belangrijke bron waaruit verhalen ontstaan. Deze verhalen worden vaak slechts indirect verteld, zonder woorden. Dit is ook de manier waarop Resonance spreekt.
Over het werk
Germaine Kruip, Resonance, 2021, detail. Fotografie: Maxime Fauconnier
Het werk bestaat uit een vijfdelige horizontale messingstructuur van twintig meter lang, die te zien is de gaanderij boven de loketten in de monumentale aankomsthal van het station. Als de objecten worden geactiveerd, creëren ze diepe nagalmen die boventonen teweegbrengen en vormen ze nieuwe resonantievelden die doorheen de ruimte bewegen. De performatieve in-situsculptuur gaat gepaard met een unieke compositie die wordt opgevoerd door vijf percussionisten. De eerste activatie vindt plaats op 20 oktober 2021, precies veertig jaar na de tragische aanslag.
De explosie veroorzaakte enorme schade aan de Portugese synagoge en de hele wijk errond. Er heerste ook een grote angst dat eventuele toekomstige aanslagen het Centraal Station als doelwit zouden nemen en dat de grote koepel en de glazen perronoverkapping zouden instorten.
Met Resonance weerklinkt de echo van het verleden en ontstaat de mogelijkheid opnieuw te beginnen en verder te bouwen op de ruïnes van dat verleden. Elke nieuwe geluidslaag bouwt verder op de vorige; iedere aanslag van het instrument veroorzaakt een beweging die ons steeds opnieuw raakt.
Sinds 2017 maakt Germaine Kruip werk uit messing in nauwe samenwerking met de bekende muziekinstrumentenmaker Thein Brass. De objecten uit een unieke metaallegering bevinden zich op de intersectie tussen visuele kunst en de wereld van muziek.
Praktisch
Performancereeks Resonance
Locatie: in de grote hal van Antwerpen Centraal
- 20.10.2021 om 18 uur
- 20.12.2021 om 18 uur
- 20.02.2022 om 18 uur
- 20.04.2022 om 18 uur
Concept: Germaine Kruip
Compositie: Germaine Kruip samen met Tom De Cock
Percussionisten: Tom De Cock, Elliott Harrison, Ruben Martinez Orio, Youjin Lee, Lucas Messler, Gerrit Nullens
Curator: Samuel Saelemakers
Atelier- en productieassistent: Maxime Fauconnier
Instrumenten: Thein Brass
Hardware: Maison Vervloet
Resonance werd mogelijk gemaakt met de ondersteuning van Mondriaan Fonds, de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in België, Kunst in de Stad – Middelheimmuseum, Axel Vervoordt Gallery en Inspiratum.
Gemaakt in opdracht van EUROPALIA TRAINS & TRACKS