Rood Blauwe Barricade, 2017
Rood Blauwe Barricade van Luc Deleu bestaat uit een stapeling van de bekende stoel van architect Gerrit Rietveld die volgend jaar precies 100 jaar oud zal zijn. De lattenstructuur van deze stoel met geel geschilderde kop vormde voor Luc Deleu de perfecte bouwsteen voor een barricade.
De initiële bedoeling om de barricade in de publieke ruimte in Antwerpen te plaatsen en het hierrond afgelegde parcours wordt als een case aangekaart in de Summerschool ‘Making Public Domain’ op 13 september 2017. Het is niet het eerste werk uit de openbare ruimte dat (tijdelijk) een onderkomen vindt in het Middelheimmuseum, maar dat ervaart de kunstenaar positief: “Ik ben blij dat het werk hier kan opladen.”
De realisatie van deze barricade kwam tot stand met de hulp van technisch instituut Don Bosco in Hoboken.
Barricades
Sinds zijn tentoonstelling in 2003 in het Middelheimmuseum duiken er steeds vaker barricades op in het werk van de kunstenaar. Meer dan de bekende stapelingen van zeecontainers zijn de barricades tijdelijke constructies en functioneren zij als symbool van de revolutie. Ze vertegenwoordigen de stem van het volk in een steeds sneller veranderende wereld. De barricade zorgt voor stilstand, een vertraging, een omweg, een kritische en ook een ecologische reflex.
Een groeiende bezorgdheid
Deze kritische houding is kenmerkend voor de praktijk van de kunstenaar en vinden we ook terug in de ‘voorstellen’ die hij en zijn bureau T.O.P. Office formuleerde vanaf de jaren 1980 (bijv. voorstel tot verzachten ipv verharden van de wegen, voorstel voor het planten van fruitlanen, een voorstel voor bewandelbare daken, voorstellen voor stedelijke landbouw, bijenkolonies en bossen…), waarin hij zijn groeiende bezorgdheid uitdrukt voor het behoud van de aarde als ecosysteem. Opmerkelijk is dat zoveel jaren later veel van deze voorstellen in een bepaalde vorm zijn doorgesijpeld in onze dagdagelijkse maatschappij.
Over de kunstenaar
Luc Deleu is één van België's meest innovatieve en radicale urbanistische denkers. Samen met zijn bureau T.O.P. office ontwikkelde hij over een tijdspanne van meer dan vier decennia een intrigerend en consistent oeuvre waarin hij de verantwoordelijkheid van de ‘geconstrueerde maatschappij in vraag stelt. Het meest bekend zijn wellicht zijn gestapelde containersculpturen zoals Orbino’ in het Middelheimmuseum.
Met dank aan: initiatiefnemers Dirk Lauwers en Pieter De Clercq, Luc van Nuffelen en Don Bosco instituut Hoboken, decoratelier Stad Antwerpen onder leiding van Tom Huybrechts.