DE SOKKEL #8: Nicholas J. Hoffman

5 oktober 2014 t/m 17 april 2015

Nicholas J. Hoffman werd geselecteerd uit een internationale open call, gelanceerd door het Middelheimmuseum en AIR Antwerpen. Gedurende een residentie van vier maanden maakt hij een nieuw werk voor De Sokkel.

In het Stadspark in het hart van Antwerpen staat een lege sokkel. Met De Sokkel geven Wijkvereniging Klein Antwerpen en het Middelheimmuseum sinds 2011 een culturele invulling aan het park. Twee keer per jaar vragen ze aan een (inter)nationale kunstenaar om de leegstaande sokkel een actuele invulling te geven.

Over De Sokkel #8

Nicholas J. Hoffman (°1985, Canton, Ohio) ontwikkelt een nieuwe installatie, specifiek ontworpen voor De Sokkel en zijn omgeving. Vertrekpunt was de volgende vraag: Hoe en wanneer kan een kunstwerk in de publieke ruimte een persoonlijke en intieme betekenis krijgen voor zijn toeschouwers?

Het antwoord bestaat niet alleen uit een verrassende installatie, maar ook uit een muziekstuk gebaseerd op de audiogids van het Middelheimmuseum. ‘The song for the space around the sokkel’ wordt live gebracht op de opening door Orphan Fairytale en Nicholas J. Hoffman.

Locatie

Stadspark Antwerpen: aan de zijde van Quinten Matsyslei, ter hoogte van de speeltuin en de skatepiste.

• Finissage
    Op 17 april om 17 uur verzorgen Nicholas Hoffman en Orphan Fairytale een optreden als finale fase van Hoffmans project "a certain strategy for singing the space around a sokkel". Dat krijgt vorm in een 10” vinyl LP (kunstenaarseditie op 200 exemplaren) met muziek door Orphan Fairytale en een gedicht door Nicholas Hoffman in relatie tot zijn werk voor de Sokkel #8. Deze LP is later ook te koop in de shop van het Middelheimmuseum.
  • Toegang: gratis