HABITAT: festival voor ruimtelijke verbeelding

6 juni t/m 4 juli 2010

Kunstenaars, utopische architecten en radicale stadsplanners bezetten acht appartementen in de wijk Luchtbal. Als laatste bewoners geven zij hun invulling aan het idee ‘wonen’.

De sociale woonblokken op de Manchesterlaan in de weinig bezochte, maar sociaal en architecturaal zeer diverse wijk Luchtbal in Antwerpen, gaan over een paar maanden tegen de vlakte. Een belangrijke ingreep die kadert in een masterplan van de stad Antwerpen, maar vooral ook het fysieke einde van een verleden van zovele mensen die er gewoond hebben. Van de verandering die 'het  Manchestergebouw' en de Manchesterlaan zullen ondergaan, willen Middelheimproducties, cc Luchtbal en Programma’s voor Stad in Verandering een feest maken: HABITAT.

De kunstenaars

Manchesterlaan nummer 31/33 wordt het speelterrein van acht nationale en internationale kunstenaars(groepen) die in de acht appartementen gaan werken/wonen/leven/bouwen om van elke plek een unieke habitat te maken. Een gevarieerde groep kunstenaars krijgt één maand (de maand mei) de tijd om dit ambitieuze project te realiseren:

• complizen Planungsbüro (D)
  • Anthony Kleinepier & TTTVo (NL)
  • Mattonoffice (D/NL)
  • Office for Subversive Architecture (UK/D)
  • Hanneke Paauwe (B/NL)
  • Bart Prinsen (B)
  • Unfold (B)
  • Rob Voerman (NL)

HABITAT is een bijzonder locatieproject. Niet alleen vraagt het aan de kunstenaars om de ruimte zelf centraal te zetten in hun verbeelding, maar het biedt hen ook een grote uitdaging om van de intieme privé-plek van een appartement een publieke ruimte te maken. De deelnemende kunstenaars zijn zorgvuldig uitgekozen door gastcurator Bruno Herzeeleen één voor één personen die op zoek gaan naar de juiste installatie op de juiste plek.

Habitatgebouw (Manchesterlaan 31-33, 2030 Antwerpen)

Het festival voor de ruimtelijke verbeelding

Van 6 juni tot 4 juli 2010 krijgt u de kans om het woonblok en de realisaties te bezoeken. Naast de opstelling van de kunstenaars in de appartementen, worden er allerlei activiteiten georganiseerd die u de mogelijkheid geven om HABITAT te komen ervaren.

Het Habitatgebouw is moeilijk te bezoeken voor rolstoelgebruikers, maar zijn zeer welkom op het gelijkvloers.

Lees ook meer over het voortraject HABITAT (vanaf 16 april 2010 met een tentoonstelling van gastcurator Bruno Herzeele, een scholenproject op de Luchtbal en een mini-HABITAT door de stad).

Expo - Achter de schermen

Fotograaf Sven van Baarle plaatst de HABITAT-werken in een breder perspectief en geeft u een unieke inkijk achter de schermen.

Wandelzoektochten

Exclusief voor HABITAT zijn er ook wandelzoektochten door de wijk Luchtbal: de sociale geschiedenis van de wijk, de architectuur en de tentoonstelling zelf komen aan bod.

• De boekjes zijn gratis verkrijgbaar in cultuurcentrum Luchtbal en ‘In De Luchtbel’ (dat is de expobar & shop op de benedenverdieping van het habitatgebouw)
  • De wandelingen zijn niet geschikt voor rolstoelgebruikers.

Het project HABITAT is een organisatie van Middelheimproducties, cc Luchtbal en Programma’s voor Stad in Verandering. Met steun van Villanella.