Kader Attia. Cultuur, een natuurlijk herstel

25 oktober 2014 t/m 29 maart 2015

Kader Attia (°1970), een Franse-Algerijnse kunstenaar, brengt in het tentoonstellingspaviljoen Het Huis en op de Hortiflora zijn eerste museale soloproject in België.

Attia’s installatie The Repair from Occident to Extra-Occidental Cultures uit 2012, was één van de absolute hoogtepunten van dOCUMENTA (13), en luidde het begin in van een immer groeiende reeks werken rond het markante thema ‘Herstel’, waaraan de kunstenaar een heel eigen invulling geeft. Met zijn installaties toont Attia de toeschouwers hoe de betekenis van objecten en materialen historisch groeit en vergroeit, en hoe dit zich uit in de uitwisseling van culturen, vaak in de context van koloniale dominantie of conflictgebieden.

De tentoonstelling ‘Cultuur, een natuurlijk herstel’ in het Middelheimmuseum bestaat uit twee luiken.

Dertien nieuwe houten sculpturen

Les gueules cassées (de kapotte smoelen)

Dertien nieuwe houten sculpturen krijgen een plaats in het paviljoen Het Huis. Deze bustes zijn ontstaan uit een samenwerking van de kunstenaar met traditionele ambachtslieden uit Bamako (Mali) en Brazzaville (Congo). Ze zijn gemaakt naar een reeks foto’s van zwaar verminkte soldaten uit WO I “les gueules cassées” (kapotte smoelen). Vele soldaten waren immers gerekruteerd in de kolonies.

De portretten van verminkte oorlogsslachtoffers tonen in het werk van Attia niet louter de sporen van de brute, urgente medische ingrepen van 100 jaar geleden, maar worden getransformeerd naar een nieuwe verbeelding van het menselijk bestaan, gesmeed uit de samensmelting van invloeden uit de Afrikaans-Arabische en de Westerse beeldhouwkunst. In die twee culturen worden de ethiek en de de esthetiek van het menselijke lichaam op twee totaal verschillende manieren begrepen en beleefd. Bij Attia ontstaat een nieuwe, creatieve en hybride mengvorm.

Installatie Untitled (Al Aqsa)

Het andere luik van de tentoonstelling is de installatie Untitled (Al Aqsa) van Attia uit 2009, toen voor het eerst tentoongesteld in Les Tuileries, Parijs. De verwijzing in de titel doet vooral denken aan de Al Aqsamoskee in Jeruzalem en geeft haar gezien de recente brandhaard in de regio, een politieke en diepgaande connotatie bij het Israëlisch-Palestijnse vraagstuk.

350 cimbalen op stalen staven

De compositie van cimbalen op stalen staven roept ook de associatie op met planten of bloemen of waterlelies, en geeft het niet alleen een logische plek in de Hortiflora, maar ook binnen de Westerse sculpturale traditie van landart en geluidssculpturen. De wind en de regen zorgen er immers voor dat de installatie in dialoog treedt met de natuurelementen en als verlengstuk ervan fungeert...

De 350 cimbalen wiegen heen en weer als de blaadjes van bronzen planten, en nodigen de bezoeker uit om (aan)geraakt te worden, bijvoorbeeld met steentjes of munten. Zo wordt de installatie voorwerp van een muzikale en tegelijk stille verwondering. Een werk dat ons doet nadenken over onze plaats binnen de natuur en over de minachting waarmee vandaag wordt omgesprongen met het milieu.

Kader Attia. Cultuur, een natuurlijk herstel

• Van 25 oktober 2014 tot 29 maart 2015, van 10 tot 17 uur (gesloten op maandag, 1 november, 25 december en 1 januari)
  • Locatie: Middelheimmuseum (paviljoen Het Huis)
  • Opening: 25 oktober om 14.30 uur