From rain to sun (and everything in between)

23 oktober t/m 20 december 2009

Ontdek het 'On the road-project' van Lode Geens en Tamara Van San. Van Antwerpen naar Dakar en terug naar Antwerpen.

Per maand worden tot 8.000 afgedankte wagens verscheept via de Antwerpse haven naar West-Afrika. Het gaat meestal om auto's die niet meer voldoen aan de Belgische normen (uitstoot, roest,…). Twee jonge, Antwerpse kunstenaars, Tamara Van San en Lode Geens, hebben zichzelf een ‘meerderhandse’ auto aangeschaft, zich samen met deze wagen verscheept van Antwerpen naar Dakar en met hun voertuig de terugreis afgelegd over land, terug naar Antwerpen.

Deze reis is gedocumenteerd door dia, film en tekst. Na terugkomst hebben de kunstenaars gedurende enkele maanden intensief gewerkt aan de creatie van nieuw artistiek werk (sculpturen, tekeningen ...) met nieuw materiaal, met materiaal dat onderweg werd aangetroffen en meegenomen, enz.

Vanaf eind oktober tot eind december wordt dit alles integraal tentoon gesteld aan het publiek in de tentoonstellingsruimten van het wereldculturencentrum Zuiderpershuis.

"De wereld is een dorp aan de zee. We menen van dat dorp de uithoeken en zelfs de kamers in de huizen te kennen. We zien ze op televisie en op het internet.  Toch is elke plaats onvermijdelijk anders dan de voorstelling ervan."
(Jef Lambrecht, VRT-journalist)

"Tamara Van San en Lode Geens hebben zich enkele weken gedragen als ‘slow port’-kunstenaars, in een performance van ‘rough travelling’."
(Marc Ruyters, hoofdredacteur ART magazine)