Ode aan de vrijheid
De 41 kleinsculpturen getuigen van de hernieuwde creatieve en artistieke vrijheid die de naoorlogse kunstenaar ontdekte. Figuratief, abstract of informeel, zwaarbeladen of juist vederlicht, binnen of buiten een stroming, als reactie op de samenleving of net los van elke referentie: de tentoongestelde kleinsculpturen zijn ook en vooral een voorbode van hedendaagse kunst.
De werken van o.m. Pietro Consagra (1920-2005), Arnoldo Pomodoro (°1926), Francesco Somaini (1926-2005), Elisabeth Schaar (1908-1975), Bernhard Heiliger (1915-1995) en Marino Marini (1901-1980) komen in het Middelheimmuseum dan ook perfect tot hun recht. En op een manier komen ze er ook voor even weer thuis.
Een oord van ontmoeting
Op 1 juni 1950, opent in het Antwerpse Middelheimpark de Internationale tentoonstelling van Beeldhouwkunst 1900-1950 onder impuls van Lode Craeybeckx, burgemeester van Antwerpen. Al snel komt het idee de tentoonstelling permanent te maken in de vorm van een openluchtmuseum voor beeldhouwkunst, het huidige Middelheimmuseum. Het moest een overzicht bieden van de internationale hedendaagse beeldhouwkunst en daarbij ook aandacht besteden aan de belangrijkste voorlopers uit de late 19de en de vroege 20ste eeuw.
De succesvolle tentoonstelling van 1950 in het Middelheimpark resulteert niet alleen in het idee van een permanente verzameling, maar doet ook het plan ontstaan van periodieke presentaties. Deze tweejaarlijkse ‘internationale tentoonstellingen van beeldhouwkunst’ zouden vanaf 1953 bekend worden als de Middelheimbiënnales. De tweejaarlijkse tentoonstellingen moesten een vinger aan de pols van de tijd houden. De laatste Middelheimbiënnale vond plaats in 1989.
Kruisbestuiving
Burgemeester Lode Craeybeckx is ook voorzitter van de raad van beheer van het KMSKA. Samen met Walther Vanbeselaere, hoofdconservator van het KMSKA, wil hij dat het KMSKA na afloop van WOII zijn collectie uitbreidt met hedendaagse kunst, een trend die vele musea op dat moment volgen. Craeybeckx en Vanbeselaere bezoeken in 1950 de Biënnale van Venetië, wat voor beide museumcollecties een bron van inspiratie blijkt te zijn.
Voor het KMSKA zijn ook de Middelheimbiënnales een belangrijke bron van informatie en inspiratie. In de loop van de diverse edities koopt het KMSKA een veertigtal sculpturen van klein formaat. Het museum geeft uit eigen collectie bovendien enkele grote sculpturen in langdurig bruikleen aan het Middelheimmuseum, iconische werken als Het zotte geweld van Rik Wouters en Balzac van Auguste Rodin. Parels die tot op vandaag tot de topstukken van het Middelheimmuseum behoren.
Het Middelheimmuseum verwelkomt de tentoonstelling, die kadert in het Dicht maar dichtbij programma van het KMSKA in afwachting van zijn heropening in 2019. Curator van de tentoonstelling is Greta Van Broeckhoven, conservator 20ste eeuw, KMSKA.
Praktisch
Van 28 oktober 2017 t/m 18 maart 2018
Locatie
Middelheimmuseum, Braempaviljoen
Prijs
Gratis
Gratis bij de tentoonstelling
- Bezoekerstekst (NL/FRA/ENG)
- Introfilm (NL/ENG) in de hal van het Kasteel
- Rondleiding op zondagmiddag (voor volwassenen en voor gezinnen met kinderen van 6 - 12 jr): 12/11, 10/12, 14/1, 11/2, 11/3 van 14 - 16 uur, zonder reservatie
Te koop in de museumshop
Publicatie bij de tentoonstelling met teksten van curator Greta Van Broeckhoven.
- NL, uitgegeven door BAI
- Prijs: 24.50 euro
Rondleidingen in de tentoonstelling
Voor groepen (volwassenen, jongeren, kinderen, scholen)
Herfstateliers voor kinderen