Renaat Braem en het Middelheimpaviljoen

16 oktober 2005 t/m 19 februari 2006

Deze tentoonstelling toonde een selectie uit de honderden ontwerptekeningen voor het Middelheimpaviljoen, in het paviljoen zelf.

Vanuit zijn streven naar integratie van architectuur en kunst was Braem vanaf de oprichting intens bij het Middelheimmuseum betrokken.

Nadat hij in 1963 een voorlopig paviljoen voor de 7e Biënnale voor Beeldhouwkunst ontwierp, kreeg hij in datzelfde jaar van het Stadsbestuur Antwerpen de opdracht een ontwerp te maken voor een permanent paviljoen in Middelheim, dat bestemd was voor de kwetsbare collectiestukken. Dit paviljoen werd gebouwd en ingehuldigd in 1971.

Deze tentoonstelling toonde, in het paviljoen zelf, een selectie uit de honderden ontwerptekeningen. De tekeningen laten stap voor stap de evolutie van het concept zien, en de vormelijke en constructieve vraagstukken die het ontwerp met zich mee bracht, maar bovenal het intuïtieve scheppend vermogen van Renaat Braem als architect en zijn virtuositeit als tekenaar.

Naar aanleiding van deze tentoonstelling werden lezingen georganiseerd in samenwerking met Amarant.