Anne-Mie Van Kerckhoven (AMVK)

Deze vlaggen maakten in juni 2015 deel uit van een bijzonder bloementapijt op de Antwerpse Grote Markt, een realisatie van Anne-Mie Van Kerckhoven op uitnodiging van de Antwerpse groendienst, om de 450ste verjaardag van het Stadhuis te vieren. Om gebouw en tapijt met elkaar te verbinden tooide AMVK de gevel met 67 vlaggen in dezelfde kleuren als het tapijt.

Het bloemen- en kruidentapijt was een tijdelijke installatie: na enkele dagen kon het woorden geoogst door de bezoekers, de  vlaggen schonk AMVK aan het Middelheimmuseum.

Sinds de jaren 1950 zijn bloementapijten een traditie in België, zoals dat het geval is op meerdere plaatsen in Europa. Meestal hebben ze een patroon samengesteld uit symbolen die verwijzen naar de religieuze of politieke geschiedenis van de locatie. Maar AMVK koos een wervelende compositie van kleurvlakken en - vlakjes: vierkanten, rechthoeken, driehoeken, cirkels en vervormde of gefragmenteerde figuren, gebaseerd op het vloermotief in het Museum Plantin-Moretus.

Het tapijt riep een fictief stadsplan op, een abstracte allegorie van de stad met zijn complexe samenhang van diverse districten, wijken en buurten. De bloeiende bloemen en kruiden gaven een optimistische visie op de stad, deels utopisch. Het begrip 'flower power' uit de jaren '60 kreeg zo een eigentijdse, opmonterende inhoud. Toch is naïviteit zeker niet kenmerkend voor het oeuvre van deze toonaangevende Belgische kunstenaar: haar werk is vaak helder feministisch van toon en complex van vorm en inhoud. Het erotische, een fascinatie voor machines en het kunstmatige (inclusief kunstmatige intelligentie) komen samen in een omvangrijk oeuvre. Daarin onderzoekt AMVK de raakvlakken van kunst, wetenschap, politiek en sociale pijnpunten. Ook muziek neemt een belangrijke plek in binnen haar oeuvre: zo speelt zij al jaren een sleutelrol in de experimentele muziekscene, bijvoorbeeld met Club Moral, samen met Danny Devos (sinds 1981).

Specificaties

• Anne-Mie Van Kerckhoven (AMVK)
  • België (Antwerpen), 1951
  • Voor Alle Seizoenen