Overslaan en naar de inhoud gaan
Kunstenaarspublicaties #3 gerlach & koop

A KIND OF A ‘HUH?’* | sessie 3

gerlach en koop

Tijdens de derde bijeenkomst geeft kunstenaarscollectief gerlach en koop een lezing. Dit collectief is momenteel bezig met een gelijkaardig project in KB, Nationale Bibliotheek in Den Haag. Er wordt gekeken naar gelijkenissen en verschillen tussen beide projecten en naar hoe zij te werk gaan in KB, Nationale bibliotheek.

Onder de naam gerlach en koop werken twee personen samen als een collectieve kunstenaar. Het werk bestaat vaak in tweevoud, geneigd als gerlach en koop zijn om te dupliceren, te herhalen, te verdubbelen en te kopiëren. Maar, twee dingen kunnen nooit hetzelfde zijn.

Er gaat in hun praktijk veel aandacht uit naar alles wat een kunstwerk kan ondersteunen, waarmee niet alleen vitrines, sokkels en tentoonstellingsarchitectuur wordt bedoeld, maar ook persberichten, uitnodigingen, tentoonstellingsboekjes, affiches, posts op sociale media, checklists, titelkaartjes, rondleidingen, catalogi enzovoort. Het soort drukwerk dat later vaak met ‘ephemera’ wordt aangeduid, maar uiteindelijk gaan juist deze dingen langer mee dan de tentoonstelling zelf. Helemaal niet zo efemeer dus. Waar begint een tentoonstelling eigenlijk en waar eindigt ze? Of, waar begint en eindigt een kunstwerk? Vaak eerder dan gedacht, en ook later, maar juist in overgangsgebieden is het goed werken.

Project in KB, Nationale Bibliotheek

In de Koninklijke Bibliotheek, de nationale bibliotheek van Nederland, worden in de nabije toekomst de leeszaal en het depot van elkaar gescheiden. Het fysieke boek raakt steeds verder uit zicht van de lezer. De KB vroeg een aantal kunstenaars waaronder gerlach en koop te reflecteren op deze ingrijpende ontwikkeling maar liet de vorm waarin het zou kunnen uitmonden nadrukkelijk open. Die openheid begrepen gerlach en koop als een uitgelezen mogelijkheid om zich zonder vooropgezet plan in de organisatie te kunnen begeven. Het collectief vroeg en kreeg een kantoorruimte op de afdeling documentverwerking die zij als het hart van de bibliotheek beschouwen omdat daar de verbinding wordt gelegd tussen object en beschrijving. Als ‘Incidental Persons’ in de traditie van The Artist Placement Group van Barbara Steveni en John Latham spraken zij tijdens hun residency-periode met ongeveer vijftig verschillende medewerkers met als centrale vraag: ‘Laat de Koninklijke Bibliotheek zich lezen?’

In het kielzog van deze vraag troffen gerlach en koop intrigerend materiaal dat hen op het spoor van een reeks nieuwe werken zette. In hun lezing zal het collectief vooral spreken over een van deze nieuwe werken in wording: een boekvormig fantoom waarvan ze de contouren steeds verfijnder hopen te beschrijven met behulp van de specialistische kennis zoals die aanwezig is op de verschillende afdelingen van de KB.

A KIND OF A 'HUH?'*

Tijdens dit project onderzoeken we wat kunstenaarspublicaties zijn en lichten we de bibliotheekcollectie door op zoek naar onontdekte kunstenaarspublicaties. Voor dit project werkt het Middelheimmuseum samen met de onderzoeksgroep ArchiVolt, een onderzoeksgroep van de Koninklijk Academie Schone Kunsten Antwerpen (KASKA). ArchiVolt wordt vertegenwoordigd door Johan Pas, directeur van KASKA, onderzoeker en verzamelaar van kunstenaarspublicaties; en Nico Dockx, kunstenaar, docent aan het KASKA, uitgever en ook verzamelaar van kunstenaarspublicaties. Gedurende dit tweejarig project gebruiken we de expertise van ArchiVolt om deze kunstenaarspublicaties in onze collectie te selecteren en ook de verschillende criteria te identificeren.

Om ook het brede publiek kennis te laten maken met deze bijzondere publicaties richt ArchiVolt in samenwerking met de bibliotheek van het Middelheimmuseum vijf publieke bijeenkomsten in waarbij verschillende sprekers die werken met en rond kunstenaarspublicaties in gesprek gaan met Johan Pas en Nico Dockx. De reeks resulteert in een symposium en een boekpresentatie.

*I realized that for the first time this book had an inexplicable thing I was looking for, and that was a kind of a ‘Huh?’. That’s what I’ve always worked around. All it is, is a device to disarm somebody with my particular message. A lot of artists use that.

(Edward Ruscha in gesprek met Willoughby Sharp, Avalanche nr.7, New York, Winter-Spring 1973, p.30-39) 

Praktisch

  • Toegang: gratis
  • Locatie: De publieke bijeenkomst vindt plaats in de Lange Zaal van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen (KASKA), Blindestraat 35, 2000 Antwerpen.
  • Voertaal: De lezing gaat door in het Engels.
  • Meer info vind je hier
A kind of a huh #3

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Zoek een kunstwerk