Deken

Een kunstwerk als een mokerslag

In Focuspresentatie #2 in het collectiepaviljoen gaat Berlinde De Bruyckere dieper in op haar denkproces. Onschuld kan een hel zijn, 1993 is een van de twee werken waarop ze inzoomt. Dit werk werd vorig jaar door het museum verworven en is nu geïnstalleerd op Middelheim Laag.

Onschuld kan een hel zijn

Als je door het kunstpark wandelt, stoot je op drie reusachtige goedendags die de vredige sfeer in het park wreed verstoren. De puntige knotsen van de middeleeuwse wapens herinneren ons eraan dat het bos vroeger vaak een onveilige plaats was voor onschuldige voorbijgangers. En de metalen wurggreep die de bomen lijkt te zullen versmachten, bedreigt de onschuldige natuur. Of zoals de titel het al zegt: onschuld kan een hel zijn. Dergelijke tegenstellingen zijn kenmerkend voor het werk van Berlinde De Bruyckere, net zoals thema’s als vergankelijkheid en lijden. Hierover kom je meer te weten in de film gemaakt voor Focuspresentatie #2.

Het kunstwerk Onschuld kan een hel zijn

Berlinde De Bruyckere, Onschuld kan een hel zijn, 1993 © studio Berlinde De Bruyckere – foto: Mirjam Devriendt

Het boommotief

Dit werk dateert uit 1993 en is het eerste waarin de kunstenaar het motief van de boom onderzoekt. Dat onderzoek zette ze verder voor haar solotentoonstelling in het Middelheimmuseum in 1995, waar ze dekenvrouwen in en tegen bomen installeerde. Uiteindelijk zou dat uitmonden in het monumentale Kreupelhout/Cripplewood, 2012-2013, een toppunt in haar oeuvre dat in 2013 op veel bijval kon rekenen op de Biënnale van Venetië.

"Onschuld kan een hel zijn, slaat eigenlijk op het feit dat die boom er niets aan kan doen dat hij deel wordt van een agressie."

Berlinde De Bruyckere, 2020

Aanwinst voor de collectie

Onschuld kan een hel zijn, 1993 werd gecreëerd voor de tentoonstelling Zoersel ’93, maar via het boommotief is er een link met het Middelheimmuseum. Vorig jaar werd de sculptuur dan ook aangekocht voor de Middelheimcollectie met steun van de Middelheim Promotors en van de kunstenaar zelf. Het kunstwerk is nooit eerder in het Middelheimmuseum getoond, maar omdat het voor een parkomgeving werd gemaakt, past het hier perfect. Als een mokerslag, maar wel helemaal op haar plaats, zowel in deze omgeving, als in onze tijd. Het wordt nu voor het eerst in het kunstpark geïnstalleerd, waar het ook na de Focuspresentatie te zien zal blijven.

Naar het volgende onderdeel

Onschuld kan een hel zijn

Een kunstwerk als een streling

Ontdek hier een werk dat Berlinde De Bruyckere een kwarteeuw geleden voor het Middelheimmuseum maakte, en dat er nu voor het eerst terugkeert.