Kinderen van het Kiel proeven van Barok

Een kunsteducatief project voor kinderen (met minder kansen)

Niet iedereen is vertrouwd met beeldende kunst. Soms lijkt de ingang van een museum een hoge drempel, zelfs de ingang van een museumpark. Samen met het jeugdatelier van DKO Hoboken en het Ontmoetingscentrum NOVA probeert Middelheimmuseum deze drempel enigszins te overbruggen.

Het project

Twee klassen van 15 kinderen uit het jeugdatelier van de Academie Hoboken, gaan elke woensdagmiddag aan de slag in Ontmoetingscentrum Nova. Deze klassen komen in het kader van de tentoonstelling Experience Traps ook in het Middelheimmuseum werken. Zo maken ze kennis met het beeldenpark en met het proces van de realisatie van kunstwerken voor een tentoonstelling. Op deze manier worden de kinderen geïnspireerd tot het maken van eigen artistieke ruimtelijke creaties  in de natuur, met minder evidente materialen.

Het sluitstuk van dit project is de inhuldiging van één groot kunstwerk gemaakt door de kinderen. Het wordt een grote structuur van plexiplaten, een tunnel waar je doorloopt en die steeds smaller wordt. Het is tegelijk een trompe l'oeil waarbij perspectief met je waarneming speelt. Een kunstwerk dat helemaal past binnen het concept van de tentoonstelling Experience Traps. Maar het werk gaat – net als de tentoonstelling – ook over kijken en bekeken worden: Binnenin het werk kan je de wereld observeren zonder dat men jou ziet,  met de oogopening op hoogte van de kinderen.

Het opzet

Elke dag ondervinden we dat kunst niet toegankelijk is voor iedereen. Er zijn vaak nog heel wat onzichtbare drempels: niet enkel financieel, maar ook sociaal en logistiek. Vrees voor het onbekende: onbekende plek, onbekende gedragsregels, onbekende manier van kijken.

Kunsteducatie is een traag proces, banden smeden kost tijd: vertrouwen wekken, instellingen een gezicht geven, een band opbouwen met docenten en begeleiders zijn zeer belangrijk voor het slagen van een project. Academie Hoboken zorgt voor een lagere drempel, OC NOVA is een gekende ontmoetingsplaats en dus vellig, ook voor mensen met minder kansen.

Door te werken met kinderen (6 – 12 jaar) kunnen we ook hun de families/volwassenen en jongeren (+12 jarigen) bereiken.

Een samenwerking tussen de Academie van Hoboken DKO, het Ontmoetingscentrum NOVA  en het Middelheimmuseum. Dit project wordt mogelijk gemaakt worden met de steun van Rotary Mortsel.