Nieuwe locatie voor 'De Boodschapper'

De Boodschapper (1955) van Ossip Zadkine krijgt een nieuwe plek in de publieke ruimte. Het beeld verhuist van de Zandvlietsluis naar het nieuw aangelegde Droogdokkenpark, net ten noorden van het Eilandje.

Dichter bij de stad

Decennialang stond De Boodschapper in het industriële havengebied. Het beeld van Ossip Zadkine (Wit-Rusland, 1890-1967) is nu verplaatst naar het nieuw aangelegde Droogdokkenpark, net ten noorden van het Eilandje. De nieuwe locatie ligt dichter bij de bewoners en bezoekers van de stad.

Belangrijk in de collectie

Zadkine wordt beschouwd als een van de belangrijkste naoorlogse beeldhouwers. In het kunstpark van het museum vind je zijn Orpheus (1956) en Fenix (1944). De Boodschapper (1955) is kunsthistorisch één van de meest waardevolle werken in de collectie van Kunst in de Stad. Het beeld verdient dan ook een locatie die deze waarde onderstreept.

Een groet aan de schepen

In 1959 werd het beeld aan de stad geschonken door M. Naessens en F. Bertrand, beheerders van de toenmalige Bank van Parijs en de Nederlanden. Bij de schenking formuleerden ze de wens dat het beeld “een eerste groet zou zijn van Antwerpen aan de schepen van alle naties die Antwerpen aandoen.”

De oorspronkelijke intentie wordt met de nieuwe locatie aan de Scheldebocht nog steeds ingelost. Het beeld – een bronzen menselijke figuur die in zijn armen een boot, een tempel, een aquaduct en enkele miniatuurfiguren draagt – kijkt statig uit over de rivier, richting haven.