Erwin Wurm - Wear me out

29 mei t/m 25 september 2011

Veelzijdig, verrassend, humoristisch: het zijn begrippen die perfect passen bij het werk van de Oostenrijker Erwin Wurm (°1954). Ontdek het zelf vanaf 29 mei 2011.

Wurm is een beeldhouwer pur sang, gefascineerd door volumes, de menselijke figuur, abstractie en figuratie.

Wurm werkt met zeer uiteenlopende media en materialen, variërend van zeer klassiek tot zeer actueel: brons, polyester, tekeningen, grote en kleine beelden, tekst, installaties, zijn eigen lichaam... Traditioneel zijn de vormen die ze aannemen nooit, en soms verdwijnen ze zelfs helemaal, zoals bij de One Minute Sculptures waarmee Wurm internationaal doorbrak bij een groot publiek.

Wurm kiest in zijn hele werk voor situaties uit onze hedendaagse samenleving, waarin behalve de mens ook alledaagse voorwerpen centraal staan. De voorwerpen, en de houdingen of vervormingen waartoe ze een lichaam dwingen, zetten aan tot nadenken over de fysieke en psychische toestand van de mens. Het levert vaak onverwachte en humoristische situaties op. Wurm staat garant voor een bijzonder boeiend én leuk museumbezoek.

Het Middelheimmuseum brengt voor het eerst een grote selectie van Wurms werken in openlucht. Bovendien nodigt de kunstenaar u uit om zelf aan de slag te gaan, om zelf een kunstwerk te worden in de vorm van een One Minute Sculpture of zelfs om deel uit te maken van een monumentaal werk…

Performative sculptures

In het Braempaviljoen presenteert Erwin Wurm exclusief voor deze tentoonstelling nieuw werk waarbij Performative Sculptures ofwel levende sculpturen een hoofdrol spelen.

Tijdens de tentoonstelling

• Dagelijks vindt u één van Wurms levende sculpturen terug in het openluchtmuseum.
  • Performative Sculptures, groepsperformance met special guest Walter van Beirendonck:
    • 28.05.2011 om 16 uur
    • 06.08.2011 om 20 uur
    • 25.09.2011 om 16 uur

• GRATIS rondleidingen (Nederlands, duur: 2 uur, zonder reservatie):
  • zondag om 14 uur:
    • 12.06.2011
    • 10.07.2011
    • 14.08.2011
    • 11.09.2011

• donderdag om 18 uur:
  • 09.06.2011