Henk Visch. Precies zoals ik het me herinnerde

22 februari t/m 23 maart 2014

Een experimentele, collectie-gebonden tentoonstelling, op een papieren locatie én in het Braempaviljoen.

Henk Visch (1950, Nederland) is een van de belangrijke hedendaagse kunstenaars in de collectie van het openluchtmuseum. Posture Editions maakt een kunstenaarsboek met de kunstenaar, en dat biedt het Middelheimmuseum de gelegenheid recente en oudere werken te tonen, die niet buiten kunnen opgesteld worden.

Over de editie

'Exactly how I remembered it' is een mentale trip door het hoofd van Henk Visch.

Posture Editions selecteert in samenspraak met de kunstenaar een bepaald segment binnen zijn beeldend werk, dat wordt uitgelicht in een editie. Zo ontstaat een boek dat een nieuwe betekenis kan geven aan het werk van Henk Visch, een internationaal gerenommeerde kunstenaar die reeds vele jonge generaties kunstenaars inspireert. Visch geeft Posture Editions de volle vrijheid hun visie op zijn werk te ontwikkelen d.m.v. deze eigenzinnige publicatie.

Het boek combineert beelden uit zijn figuratieve oeuvre met de reeks ‘Exactly how I remembered it’, sculpturen bestaande uit metaaldraad, parels, haar, touw ... a.h.w. ‘getekende’ sculpturen. Door de afwisseling tussen deze ‘getekende’ en figuratieve sculpturen lijkt het alsof deze laatste nadenken over de draadsculpturen en tot de conclusie komen: ‘Exactly how I remembered it’. Een herinnering die zich voordoet als een vaag definieerbaar en absurd opgebouwd werk, waarmee ook automatisch het ‘exacte’ van de menselijke herinnering op de helling komt te staan.

De titel van deze Posture editie is de naam van een uitvoerige reeks beelden die zelden of nooit geëxposeerd of gereproduceerd werd. Opvallend aan deze reeks is het on-monumentale, bijna transparante en informele karakter.

In een aparte katern worden eveneens recente tekeningen van Visch verzameld, afgedrukt op ware grootte maar in zwart-wit, als komisch commentaar. Henk Visch is een begenadigd tekenaar en verteller. Ook de tekeningen kunnen bijdragen tot een ‘exacte’ herinnering.

Begeleidende tekst is ‘Beelden om mee te nemen’ van Christophe van Gerrewey. Van Gerrewey is naast schrijver van kunst- en architectuurrecensies, tevens roman­schrijver.

Expo 'Precies zoals ik het me herinnerde'

• Van 22 februari t/m 23 maart 2014
  • Braempaviljoen