Fabricator
Richard Deacon speelt sinds de jaren ’80 een voortrekkersrol in de hedendaagse beeldende kunst. Hij noemt zichzelf een fabricator, iemand die de veerkracht van materialen, taal en de betekenis van objecten tot het uiterste wil testen. Zijn fascinatie voor de mogelijkheden van de meest diverse materialen zoals hout, textiel, staal, papier, leer, marmer, klei, vinyl, golfplaat, karton of pvc stuwt hem van het ene werk naar het volgende, met een ontzagwekkend oeuvre als resultaat. Door de lijm, de metalen verbindingsstukken, de bouten of de lasnaden zichtbaar te laten, wordt ook de toeschouwer constant attent gemaakt op dat maakproces.
Variaties
De tentoonstellingsfocus ligt vooral op ‘variaties’ – misschien wel hét handelsmerk van Deacon. Door het opnieuw toepassen van een logische en consequente reeks spelregels op eenzelfde basis of beginsituatie, verlegt de kunstenaar steeds een grens, voegt hij nieuwe betekenismogelijkheden toe, komt hij tot ‘nieuwe’ kunstwerken die deel gaan uitmaken van een reeks. De titel van de tentoonstelling, SOME TIME, verwijst naar zo’n voorlopig karakter. Of naar een korte tijdsspanne: de dingen zijn maar even wat ze zijn.
De refabricatie van Never Mind
In 1993 - Antwerpen is culturele hoofdstad - zet de Middelheimcollectie resoluut een stap richting hedendaagse kunst. Never Mind is een van de sleutelwerken die dat jaar worden aangekocht. Vierentwintig jaar later gaat Deacon in samenwerking met het Middelheimmuseum over tot een ‘refabricatie’ van het werk. Refabricatie – ook een vorm van variatie – is tegelijk een herneming én een nieuw perspectief op de toekomst, tegelijk de terugkeer of de kopie van een oud element én de creatie van een nieuw werk.
Taal
Deacon hecht evenveel belang aan taal als aan de materialiteit van zijn werken. Spraak en taal zijn een belangrijk kenmerk van wat ons menselijk maakt. Het zijn de instrumenten waarmee wij betekenis geven aan de wereld en de dingen om ons heen. Betekenis (het ‘wat is het?’), en dus ook de betekenis van een kunstwerk, is geen vast gegeven voor Deacon, maar iets dat actief gemaakt en opgebouwd moet worden, stukje voor stukje en telkens opnieuw. En dus is het iets wat maar even - ‘Some Time’ - stand houdt.
Naar aanleiding van de tentoonstelling wordt een limited edition 10 inch vinylplaat uitgebracht, evenals een publicatie met bijdragen van Gwynne Ryan, Henk Visch en Richard Deacon, Bart De Baere, Iris Kockelbergh en Sara Weyns.
Over Richard Deacon
Richard Deacon (Verenigd Koninkrijk , °1949) gebruikt Londen als uitvalbasis voor een internationale carrière met solotentoonstellingen in Museum Folkwang, Essen, Duitsland (2016), Kunstmuseum Winterthur, Zwitserland (2015); Tate Britain, London, VK (2014); Sprengel Museum, Hannover, Duitsland (2011); Musée de la Ville de Strasbourg, Frankrijk (2010); Portland Art Museum, Oregon, USA (2008); PS1 Contemporary Art Center, New York, USA (2001); MACCSI, Caracas, Venezuela (1996); Whitechapel Art Gallery, London, UK (1989) and Museum of Contemporary Art, Los Angeles, USA (1988).
Hij vertegenwoordigde Wales op de Biënnale van Venetië (2007) en nam in 2012 deel aan de Architectuur Biënnale van Venetië, Italië (2012), Glasgow International (2006) en documenta 9 in Kassel.
Richard Deacon won de prestigieuze Turner Prize in 1987 en de Robert Jakobsen Prize in 1995. In 1996 kende het Franse Ministerie van Cultuur hem de Chevalier de l’Ordre des Arts et Lettres toe, en in 1999 CBE (Commander of the Most Excellent Order of the British Empire).
Momenteel bereidt hij nieuwe tentoonstellingen voor in China en Praag.
Praktisch
Richard Deacon. SOME TIME
- 27 mei – 24 september 2017
- Openingsuren volgens seizoen
- Gratis
Gratis bij de tentoonstelling
- Bezoekerstekst
- Introfilm en The Making of Never Mind: in de hal van het Kasteel
- Digitale tour in expo Some Time in de Middelheim App en in de Antwerp Museum App
- Poster technische tekening Never Mind, te verkrijgen in de museumshop (zolang de voorraad strekt).
Te koop in de museumshop
- Catalogus NL/ENG: 28 euro (inclusief gratis linnen tas)
- Strijkbadge ontworpen door Richard Deacon: 7 euro
- 10 inch vinylplaat Something For Everyone (2017) met audiofragmenten van en artwork door Richard Deacon: 15 euro (20 euro voor een gesigneerd limited edition exemplaar)
- Linnen tas: 5 euro (gratis bij aankoop van de publicatie)
- Postkaarten: 1 euro
Cursus
- Over Richard Deacon en de Britse beeldhouwkunst sinds de jaren ’80
- Vanaf 16 jaar
- 25/6 en 27/8, 10 tot 12.30 uur
- Gratis, zonder reservatie
Gratis rondleiding met gids
- Zonder reservering
- Elke 2de zondag van de maand, van 14-16 uur (voor volwassenen en gezinnen met kinderen van 6-12j): 11/6, 9/7, 13/8, 10/9
- Elke 3de donderdag van de maand (voor volwassenen), van 18-20 uur: 15/6, 20/7 en 17/8
Rondleidingen
Voor volwassenen in groep
- 75 euro voor 2 uur + 5 euro boekingskost
- 15 pers. per gids, aansluitend creatief atelier van 2 uur mogelijk
Voor kinderen en jongeren in groeps- en schoolverband
- 85 euro voor 2 uur + 5 euro boekingskost
- 12 kinderen / 15 jongeren per gids, aansluitend creatief atelier van 2 uur mogelijk
Zomerateliers voor kinderen
- Deacon does (10-12 jaar): 7/7 en 31/8
- Ontdekkingsreis: niets is verboden (9-12 jaar): 16/8
- Plaaster met pit: 24-25/8
Praktisch: telkens van 10-16 uur, 20 euro/dag - tel. 03 338 95 85 – balie@infocultuur.be