Rodin: Balzac, verhaal van een meesterwerk

12 oktober t/m 14 december 2008

Wereldberoemd is het beeld van de schrijver Honoré de Balzac (1799-1850) dat Auguste Rodin (1840-1917) van hem maakte.

Deze langdurige bruikleen van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen is het beginpunt van de vaste collectie van het Middelheimmuseum.

Het in 1897 voltooide beeldhouwwerk werd in zijn tijd zeer negatief onthaald door de Franse samenleving die het een blaam voor de toenmalige esthetiek vond. Nu wordt het werk beschouwd als een sleutelmoment in de moderne beeldhouwkunst en geprezen omwille van zijn kracht en technische hoogstand.

De tentoonstelling in het Braempaviljoen biedt een unieke kijk op het werkproces van een vooraanstaand kunstenaar: zijn zoektocht naar de juiste vorm en hanteren van de materie, zijn koorddans tussen perfectionisme en poëzie. Het Middelheimmuseum wijdt bovendien speciale aandacht aan het monument in zijn finale versie. De tentoonstelling wordt georganiseerd in het kader van La Quinzaine Française, een initiatief van het Consulaat-generaal van Frankrijk, in samenwerking met het Musée Rodin in Parijs.

Het idee van de hommage onderzocht: Emilio Lopez-Menchero

Emilio Lopez-Menchero (°1960) onderzoekt in zijn artistieke praktijk de betekenis van het eerbetoon, van bewondering. Dat doet de kunstenaar vrij letterlijk, door zijn uiterlijk aan te passen aan dat van het bewonderde personage. In het afgelopen jaar fotografeerde hij zichzelf onder meer als Pablo Picasso, Che Guevara, Rose Sélavy en Frida Kahlo. Ditmaal ontpopt hij zich tot de Balzac van Rodin.

Café littéraire: koffie met Balzac en Rodin

Naar aanleiding van de tentoonstelling organiseerde het museum in samenwerking met Antwerpen Boekenstad drie literaire zondagen gewijd aan Rodin en Balzac. Het diverse programma wisselde wervelende causerieën en boeiende panelgesprekken af met een toepasselijk streepje muziek. Telkens werd een koffiedegustatie voorzien waarna een hedendaagse beeldhouwer ons door het beeldenpark gidste.

• zondag 12 oktober: Schrijven of beeldhouwen? Balzac en Rodin in gesprek.
  • zondag 9 november: Verteerd in het vuur van zijn begeerte. Een passioneel betoog over Balzac door Bart Van Loo. Met een scheut Brel als digestief.
  • zondag 7 december: Playstation Balzac. Een causerie over de uitvinding van de roman door prof. Franc Schuerewegen.

In samenwerking met Antwerpen Boekenstad en Koffie Rombouts