Expearience Trap, 2018: exclusieve editie van Monster Chetwynd

De Britse kunstenares Monster Chetwynd maakte speciaal voor de Vrienden van het Middelheimmuseum de editie ‘Expearience Trap, 2018’.

Exclusief voor de Vrienden van het Middelheimmuseum, de Middelheim Promotors, verzorgde de Britse kunstenares Monster Chetwynd een uitzonderlijke editie met de titel Expearience Trap, 2018. Met een knipoog naar de tentoonstelling Experience Traps, waar zij actief deel van uitmaakte, rust zij een 16de eeuws landschap uit met een ‘oor’ (het woord ear komt ook terug in de titel van de editie) en bevolkt het met minuscule bewoners. Chetwynd baseert zich voor de editie op een schilderij van een anonieme Zuid-Nederlandse meester uit tweede helft van de 16de eeuw, dat zich bevindt in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België te Brussel. Aangezien elk werk afzonderlijk werd afgewerkt, is elk exemplaar uniek.

Praktisch

• Oplage: 20 exemplaren waarvan 16 exemplaren exclusief voor de Middelheim Promotors. Alle exemplaren zijn gesigneerd en genummerd door de kunstenares.
  • Afmetingen: 42cm x 30cm x 6cm
  • Materiaal: 3D collage met artprint op barietpapier, klei, verf en lijm.
  • Deze editie bestaat uit een print waarop een geboetseerd oor en andere figuurtjes bevestigd zijn. Het werk kan zowel liggend als hangend getoond worden.
  • Ingelijst in plexibox
  • Prijs: 950 €

Word nu Vriend van het Middelheimmuseum en geniet van de vele voordelen, zoals de mogelijkheid tot aankopen van deze en andere exclusieve kunstenaarsedities.

Over Monster Chetwynd

Monster Chetwynd (°1973, UK) verweeft interactieve performances, beeldhouwkunst, schilderkunst, installatie en video in een oeuvre dat elementen van volksspelen, populaire cultuur en surrealistische cinema bevat. In haar anarchistische performances komt een bonte parade van culturele referenties voorbij: van Dante tot Karl Marx, van travestieacts tot Star Wars. De kunstenares verandert voortdurend haar artiestennaam van Spartacus Chetwynd (2006–13) over Marvin Gaye Chetwynd (2013–18) naar het huidige Monster Chetwynd. Naar eigen zeggen wil ze vooral dat haar werk direct, romantisch en geëngageerd is, vandaar dat ze vaak met tijdelijke en DIY-materialen aan de slag gaat, zoals gevonden voorwerpen, fotokopies, karton, verf en plakband. Haar performances en installaties zijn te lezen als een herwerking van iconische momenten uit onze gedeelde culturele geschiedenis. Ze werkt vaak samen met haar ‘performance group’ (collega-kunstenaars, familie en vrienden), waarbij spontaniteit en improvisatie sleutelbegrippen zijn, in een eigenzinnig oeuvre dat gestaag maar  consequent zijn weg vindt in musea, de publieke ruimte en kindervoorstellingen. Haar werk was onder meer te zien in het New Museum, New York (2012), Tate Britain, London (2012, als deel van de Turner Prize), Bonner Kunstverein (2016), CCA Glasgow (2016), de Biënnale van Liverpool (2016), en Tate Modern (2017 – een installatie van Hermitos Children, the pilot episode uit 2008).