Restauratie Misconceivable van Erwin Wurm

Een van de publiekslievelingen van het Middelheimmuseum was na meer dan tien jaar toe aan een grondige restauratie.

Misconceivable

Het kunstwerk Misconceivablevan Erwin Wurm – ook gekend als ‘de slappe boot’ – was het sleutelstuk van de tentoonstelling Wear me Out in 2011. Fragmenten van een werkzame boot werden gebruikt als onderdelen van het kunstwerk om tot deze bijzondere en ludieke vorm te komen.

De boot krijgt elk jaar een grondige reiniging, maar omwille van zijn ophanging – zwevend boven het water – zijn niet alle onderdelen bereikbaar, zoals de binnenzijde. Eind oktober 2020 werd de boot, na toestemming van studio Erwin Wurm, met een grote kraan getakeld en in een tent op het binnenplein gereinigd en gerestaureerd, niet ver van zijn originele plaats en zichtbaar voor onze bezoekers.

Wat was de conditie van het kunstwerk?

Het hele buitenoppervlak – waaronder ook het zeil en de mast – was zeer sterk vervuild door buiten te staan. Maar onder de vervuiling zaten ook kleine blaasjes in de verschillende verflagen. Nog dieper waren kleine belletjes op de polyester ontstaan door osmose.

Een stalen geraamte ondersteunt en verstevigt het kunstwerk aan de binnenzijde. Door de vochtige omgeving en kleine lekken aan de bovenzijde, was het staal gaan roesten. Het hout dat de kajuit afdekt, was volledig verweerd en moest vernieuwd worden.

Wat hield de restauratie in?
De Misconceivable werd gereinigd en van het zichtbare roest ontdaan. Om dieperliggende roest en blaasjes te verwijderen en de schade aan het polyester tye behandelen, werden de verflagen grotendeels verwijderd. De metalen kregen een roestwerende afwerking, de verflagen werden hernomen, de lekken gedicht en elk onderdeeltje, hoe klein ook, werd gereinigd en nagekeken. Na de restauratie werd de boot terug geplaatst op zijn vertrouwde plaats naast het kasteel.