Rondleidingen voor mensen met dementie

Voor groepen uit woonzorgcentra

Kunst is een belangrijk middel om in contact te komen met de gevoelens, de ideeën en de gedachten van mensen met (jong)dementie. In april 2014 startte het Middelheimmuseum met een speciaal programma voor mensen met (jong)dementie.

Meet Me @ Middelheimmuseum

Deze rondleidingen werden gestart naar het voorbeeld van het Meet Me @ MoMa-programma van het Museum of Modern Art in New York. Ook het Van Abbemuseum in Eindhoven, het Stedelijk Museum in Amsterdam en het M HKA in Antwerpen hebben zich hierop geïnspireerd voor hun aanbod voor mensen met dementie.

In samenwerking met de seniorenantenne van het district Antwerpen.

Positieve effecten

Mensen met dementie en hun verzorgers hebben niet altijd de kans om naar buiten te komen en samen te genieten. In een ontspannen sfeer samen kunst beleven in de openheid van een kunstpark heeft een fantastische invloed op de relatie tussen de dementerende persoon en de verzorger. Het wordt een wonderlijke ervaring — weg van de dagdagelijkse thuiszorg!

• Kunst beleven leidt niet alleen tot de verbetering van de levenskwaliteit van de persoon met dementie, maar heeft ook positieve effecten op de mantelzorger en de relatie tussen hen beiden. De rondleidingen in het Middelheimmuseum spelen hier perfect op in.
  • De wandelroutes rond verschillende thema’s zijn toegankelijk voor mensen met een rolstoel en hun begeleider. Na de rondleiding kan er nog nagepraat worden op een rustig plekje of in het museumcafé.

Het museum organiseert hiernaast ook gratis rondleidingen voor mensen met (jong)dementie en hun mantelzorger.

Rondleidingen voor groepen uit Woonzorgcentra met mensen met beginnende en matige dementie

• Te boeken op een vrijdagnamiddag tussen begin april en eind oktober.
  • Van 14 tot 16 uur. Mogelijkheid tot napraten met de gids.
  • Een andere dag en tijdstip kan in samenspraak overeengekomen worden.
  • € 130
  • 10 deelnemers (inclusief begeleiders)
  • Afspraak aan de hoofdingang Middelheimmuseum (Middelheimlaan 61, 2020 Antwerpen).

Mogelijke thema’s waaruit gekozen kan worden

• Macht en Onmacht
  • Beweging te Land, ter Zee en in de Lucht
  • De Beeldenmakers
  • De Zienswijze van de Kunstenaar en de Mening van de Toeschouwer
  • Tussen Hemel en Aarde

Middelheimmuseum - Onthaal en dienst Publiekswerking
tel. +32 3 288 33 60
middelheimmuseum@antwerpen.be

Reservering

Boek je rondleiding met gids via Experience Antwerp.

Boek hier

Macht en Onmacht

Tijdens de wandeling komen we kunstwerken tegen die verschillende vormen van macht en onmacht verbeelden. Enkele voorbeelden van een interpretatie van macht en onmacht door de kunstenaars:

• Heeft ons koningshuis nog macht of zijn ze eerder vervreemd en eenzaam?
  • Blijft één der machtigste dieren ter wereld opgewassen tegen de macht van het klimaat of ligt hier net zijn onmacht?

Een zeer variabele opgestelde rondleiding met voor elk wat wils uit een selectie met hedendaagse en moderne kunstwerken. En zoals bij de andere themarondleidingen blijft humor met een knipoog zeer belangrijk.

Beweging te Land, ter Zee en in de Lucht

Rondom ons beweegt de hele wereld. Kunstenaars leggen dit dikwijls in hun werken vast zonder daarom in de titel van het werk op beweging te duiden. Tijdens de wandeling in het kunstpark gaan we samen op zoek naar sculpturen die over beweging gaan. We verdiepen ons onder andere in mythologische figuren en assemblagekunst en nog meer beweging te Land-, ter Zee en in de Lucht.

Beeldenmakers

Wat kan een beeld zich beter wensen dan in het Middelheimmuseum te mogen verblijven? Dit is de beste vorm van bestaan - midden in een prachtig park waar beelden hun plek vinden.

In deze rondleiding hebben we het over beeldenmakers zoals daar zijn: beeldBouwers — beeldHouwers — beeldSnijders — beeldVormers — beeldSmeders. Kortom om een beeld te maken kan men verschillende materialen en verschillende werkwijzen gebruiken. In onze selectie komen deze creatieve variaties op een sprekende manier aan bod.

De zienswijze van de kunstenaar en de mening van de toeschouwer

Hedendaagse kunstenaars bieden een kijk op onze maatschappij. Moet kunst mooi zijn? Is het nog kunst? Deze vraagstelling zorgt voor een levendige interactie, waarbij elke mening zinvol is.

We staan stil bij vier tot vijf hedendaagse kunstwerken waaronder een werk van Panamarenko en proberen er het fijne van te weten te komen. De selectie bestaat uit toppers in de hedendaagse kunst waarbij speelsheid en een vleugje avonturisme niet ontbreken. En misschien ontstaat er toch een nieuwe kijk op hedendaagse kunst.

Tussen hemel en aarde

We gaan van start gezeten onder een boom – de boom als aards element dat rijkt naar de hemel. Zeker is dat de moderne mens — niet in de laatste plaats de kunstenaar — gelooft dat er meer is tussen hemel en aarde. Kunst verbindt mensen. Kunst verbindt ook de aarde met de hemel.

In onze selectie gaan we op zoek naar een mix van hedendaagse en moderne beeldhouwwerken die deze thematiek oproepen. Werken die uitnodigen tot een open gesprek over religie, natuur en zo veel meer.