Rondleidingen voor mensen met dementie

Voor groepen uit woonzorgcentra

Via kunst kan je in contact komen met de gevoelens, ideeën en gedachten van mensen met (jong)dementie. In 2014 startte het Middelheimmuseum daarom een speciaal programma voor mensen met (jong)dementie.

Meet Me @ Middelheimmuseum

Geïnspireerd door Meet Me @ MoMa van het MoMa in New York startten we in 2014 wandelingen voor mensen met een dementie. We doen dit in samenwerking met de seniorenantenne van het district Antwerpen.

Mensen met dementie en hun verzorgers hebben niet altijd de kans om naar buiten te komen en samen te genieten. We nodigen hen daarom uit om in een ontspannen sfeer samen kunst te beleven, in de openheid van het kunstpark. Kunst beleven leidt niet alleen tot een hogere levenskwaliteit van de persoon met dementie. Het draagt ook bij aan een betere relatie met de mantelzorger. Even weg van de dagdagelijkse thuiszorg, tijd voor een wonderlijke ervaring!

De wandelroutes rond verschillende thema’s zijn toegankelijk voor mensen met een rolstoel en hun begeleider. Na de rondleiding kan je napraten op een rustig plekje of in het museumcafé.

• rondleidingen voor groepen uit woonzorgcentra met mensen met beginnende en matige dementie
  • te boeken op een vrijdagnamiddag tussen 1 april en 31 oktober, van 14 tot 16 uur
  • een andere dag en tijdstip kan in samenspraak overeengekomen worden
  • achteraf kan je napraten met de gids
  • prijs: € 130
  • maximum 8 deelnemers van de doelgroep met hun begeleiders
  • afspraak aan de hoofdingang (Middelheimlaan 61, Antwerpen)
  • je kan kiezen uit 5 thema’s

Info en reservatie

Boek hier

Vijf thema’s

Macht en onmacht

Tijdens de wandeling komen we kunstwerken tegen waarin kunstenaars verschillende vormen van macht en onmacht verbeelden. Heeft ons koningshuis nog macht? Of zijn ze eerder vervreemd en eenzaam? Blijft de machtige mens opgewassen tegen de macht van het klimaat? Of ligt hier net zijn onmacht?

Een rondleiding doorheen een gevarieerde selectie van hedendaagse en moderne kunstwerken, met een belangrijk vleugje humor.

Beweging te land, ter zee en in de lucht

Rondom ons beweegt de hele wereld. Kunstenaars leggen dit dikwijls vast zonder die beweging te duiden in de titel van het werk. Tijdens de wandeling in het kunstpark gaan we samen op zoek naar sculpturen die over beweging gaan. We verdiepen ons o.a. in mythologische figuren, in assemblagekunst en nog meer beweging te land, ter zee en in de lucht.

Beeldenmakers

Wat kan een beeld zich beter wensen dan in het Middelheimmuseum te mogen verblijven? Dit is de beste vorm van bestaan - midden in een prachtig park waar beelden hun plek vinden.

In deze rondleiding hebben we het over de vele soorten beeldenmakers: beeldbouwers, beeldhouwers, beeldsnijders, beeldvormers en beeldsmeders. Kunstenaars maken hun beelden met verschillende materialen en op verschillende manieren. Maak kennis met enkele creatieve variaties.

De zienswijze van de kunstenaar en de mening van de toeschouwer

Hedendaagse kunstenaars bieden een kijk op onze maatschappij. Moet kunst mooi zijn? Is het nog kunst? Deze vragen zorgen voor een levendige interactie waarbij elke mening zinvol is.

We staan stil bij een viertal hedendaagse kunstwerken waaronder een werk van Panamarenko en proberen er het fijne van te weten te komen. De selectie bestaat uit toppers in de hedendaagse kunst, met speelsheid en een vleugje avonturisme. Misschien ontstaat er zo een nieuwe kijk op hedendaagse kunst?

Tussen hemel en aarde

We starten de wandeling onder een boom: een aards element dat rijkt naar de hemel. Veel mensen, en ook kunstenaars, geloven dat er meer is tussen hemel en aarde. Kunst verbindt mensen. Kunst verbindt ook de aarde met de hemel.

In onze selectie gaan we op zoek naar een mix van hedendaagse en moderne beeldhouwwerken die deze thematiek oproepen. De werken nodigen uit tot een open gesprek over religie, natuur en zo veel meer.