- Het nummer van het kunstwerk komt overeen met het nummer op de tentoonstellingsroute in de bezoekersgids.
- Je vindt dit kunstwerk ook in de virtuele tour.
Zahia Rahmani werd in 1962 geboren in Algerije en volgde een opleiding in Frankrijk. Ze is schrijfster, kunsthistorica en curator. Rahmani geeft les aan het Institut National d’Histoire de l’Art in Parijs, waar ze aan het hoofd staat van het programma ‘Histoire de l’art mondialisée‘. Van 1999 tot 2003 een onderzoeksprogramma aan de École Nationale Supérieure des Beaux-Arts van Paris. Ze was ook verbonden aan École Nationale Supérieure d’Arts à la Villa Arson in Nice en aan het Jeu de Paume in Parijs. In 2012 lag ze bij Institut Nationale de l’Histoire d’Art (INHA) aan de basis van Made in Algeria, een programma rond de koloniale geschiedenis en de representatie ervan binnen een regionale en mondiale context. Ze was ook co-curator van de gelijknamige tentoonstelling in MuCem in Marseille (2016). In 2015 initieerde ze het programma Observatoire: Globalisation, Art et Prospective bij het INHA. Rahmani doceert geregeld in Frankrijk en in het buitenland en is de auteur van verschillende boeken, waaronder France récit d’une enfance (Sabine Wespieser, 2006); en Made in Algeria, généalogie d’un territoire (Mucem, 2016). Ze is lid van het Collège de la Diversité en Chevalier des Arts et Lettres. Ze bedacht en ontwierp de installatie Sismographie des luttes. Vers une histoire globale des revues critiques et culturelles, voor het eerst te zien in het nevenprogramma van de Biënnale van Dakar in 2018 (RAW Material Company). Dit werk is het resultaat van een lang proces van collectieve, meertalige en gedecentraliseerde research van het INHA in het kader van het programma Observatoire: Globalisation, Art et Prospective en het project Global Art & Cultural Periodicals.
Seismography of Struggle, Towards a Global History of Critical and Cultural Journals (2017-2021)
Nummer 8 op de tentoonstellingsroute
Locatie: Universiteit Antwerpen Campus Middelheim gebouw A
In deze installatie zien we meer dan 900 covers, manifesten, teksten en pamfletten passeren. Het zijn allemaal vormen van politiek en cultureel verzet tegen het westerse kolonialisme en imperialisme. Ze komen uit magazines en ander drukwerk van over de hele wereld, van de achttiende tot het einde van de twintigste eeuw. We zijn hier getuigen van het herschrijven van de koloniale geschiedenis. Koloniale overheden verdoezelden de tekenen van beschaving en van verzet om de leugen in stand te houden dat de ‘beschaafde westerling’ de plicht had om de ‘primitieve ander’ te beschaven. Rahmani heeft jarenlang onderzoek gedaan om dit materiaal te verzamelen en te ontsluiten en zo het beeld bij te stellen. Deze installatie brengt eindelijk, zestig jaar na de sluiting, het Afrikaanse perspectief binnen in de voormalige Koloniale Hogeschool van België.
Zahia Rahmani, Seismography of Struggle, Towards a Global History of Critical and Cultural Journals (2017-2021). © The Artist & INHA, Paris. Photo: Léonard Pongo