Publiek Figuur #2: Goshka Macuga

14 mei 2021 t/m 15 mei 2022

Voor de tweede editie van Publiek Figuur maakt kunstenaar Goshka Macuga een sculptuur waarin zij de traditie van de “held” op een sokkel –op éénzame hoogte verheven boven alle anderen– afwijst. In de plaats hiervan geeft Macuga gestalte aan een eigenzinnig, transhistorisch collectief van vijf vrouwen wiens leven en werk een grote impact hadden op de maatschappij en de kunsten.

Over het beeld

Het nieuwe beeld brengt hulde aan Chantal Akerman, baanbrekend Belgische cinéast en beeldend kunstenaar; Andrée Blouin, pan-Afrikaanse politiek activist en lid van de eerste democratisch verkozen regering van het onafhankelijke Congo; Patricia De Martelaere, filosoof, hoogleraar en auteur; Marie Popelin, eerste vrouwelijke doctor in de Rechten in België en sleutelfiguur in de internationale vrouwenbeweging; en Mathilde Schroyens, eerste vrouwelijke burgemeester van Antwerpen en onderwijshervormer. De kunstenares contourde de gezichtsprofielen van deze vrouwen en goot deze lijntekening af in rubber. De negatieve portretten die zo ontstaan verwijzen enerzijds naar de hoge mate van afwezigheid van vrouwen in het collectieve geheugen en de publieke verbeelding, en anderzijds naar de vaak onzichtbare aard van intellectuele en artistieke arbeid en innovatie.

Met deze sculptuur, getiteld Figures of Absence, kaart Goshka Macuga aan dat de geschiedenis van vooruitgang, verzet en verandering maar ten volle geschreven kan worden –en dus in beeld gebracht worden – vanuit een inclusief en solidair perspectief. Hoewel er veel beelden van religieuze en allegorische vrouwenfiguren in de stad te zien zijn, komt er met dit werk van Macuga voor het eerst een kunstwerk in de publieke ruimte van Antwerpen gewijd aan echte, historische vrouwen en hun verdiensten.

Samenwerking Bibliotheek Permeke

Geïnspireerd door het nieuwe kunstwerk van Goshka Macuga, presenteert Bibliotheek Permeke van 17 mei tot 17 juni 2021 een speciale boekenstand. Deze bevat naast informatie over het kunstwerk zelf, ook boeken geschreven door, of handelend over, de vijf vrouwen die Macuga heeft afgebeeld, catalogi over het oeuvre van Macuga en een aantal van haar favoriete romans. Zo wordt het universum van de kunstenares en haar werk verder verdiept en publiek toegankelijk gemaakt.

Over Goshka Macuga

Kunstenaar Goshka Macuga werd geboren in 1967 in Polen, en woont en werkt sinds 1989 in Londen. In haar werk verbindt ze verschillende onderzoeksdomeinen en –methodes, met een focus op associatieve interpretaties van sociale en politieke geschiedenis. Macuga’s strategische gebruik van bestaande verhalen, materialen en archiefdocumenten laat haar toe om dominante discours om te vormen tot onverwachte, nieuwe verhalen. Macuga had solotentoonstellingen bij o.a. New Museum, New York; Fondazione Prada, Milaan; Schinkel Pavilion, Berlijn; Lunds Konsthall, Lund; Museum of Contemporary Art, Chicago; Zachęta National Gallery of Art, Warschau; Whitechapel Gallery, Londen; Tate Britain, Londen; Kunsthalle Basel;  en Walker Arts Centre, Minneapolis. Zen am deel aan Documenta 13 in 2012, en was genomineerd voor de Turner Prize in 2008. Haar werk is opgenomen in de collecties van o.a. Tate, MoMA, Government Art Collection, Arts Council Collection, MCA Chicago en Castello di Rivoli.

Praktisch

• Te zien van 14 mei 2021 t/m 15 mei 2022
  • Locatie: Stadspark (nabij de speeltuin), Rubenslei, 2018 Antwerpen

Foto: Tom Cornille

Voor Publiek Figuur wordt elk jaar een hedendaagse kunstenaar uitgenodigd nieuw werk te maken voor een lege klassieke sokkel in het Stadspark van Antwerpen. Hierbij dienen volgende vragen als uitgangspunt: Wie of wat zetten we nog op een sokkel? Wie of wat beelden we uit in de stad van vandaag? Publiek Figuur #1 (juli 2020 tot april 2021) resulteerde in het werk Figure of Color door kunstenaar Tramaine de Senna dat werd aangekocht voor de collectie Kunst in de Stad.