Beeld Camille Coquilhat

Horen we wel verschillende stemmen?

Gespreksavond op 9 maart 2021

Horen we de verschillende stemmen in het debat over gecontesteerde standbeelden en straatnamen? Luisteren we onbevooroordeeld naar reacties en protesten over beladen beelden en straatnamen? Op welke manier verschillen opinies vandaag van de periodes waarin vele standbeelden werden opgetrokken? Hoe ervaren mensen vandaag de aanwezigheid van dit erfgoed in de publieke ruimte? En vooral, hoe geven we die verschillende stemmen een plaats in de trajecten die worden gestart?

Deze gespreksavond vindt plaats in het kader van de Black History Month, die dit jaar focust op erfgoed. De bedoeling is om een diversiteit aan stemmen naar boven te halen om de verschillende trajecten over beelden en straatnamen te verrijken.

Programma

Moderator Sarah Agyemang (afrikaniste) opent de avond met een interview van de sprekers over een zelf gekozen voorbeeld.

• Waarom kozen ze voor dit beeld, deze straatnaam?
  • Wat valt hen op en waarom?
  • Wat mag er volgens hen mee gebeuren?
  • Wat vinden ze goed aan de bestaande trajecten?

Omar Ba (historicus, consultant diversiteit en inclusie), Nyanchama Okemwa (Hand in Hand tegen Racisme), Mathieu Charles (schrijver, performance artiest) en Stephanie Collingwoode Williams (antropologe) delen een getuigenis.

Vervolgens duiken we het verleden, heden en de toekomst in. Wat zeggen de voorbeelden over de omgang met het verleden? Wat vindt men ervan dat ze er nu nog zijn, en wat doet dat met iemand? Wat vertellen deze standbeelden over onze maatschappij vandaag? En welke weg zien we in de toekomst?

Ten slotte kijken we vooruit naar verdere engagementen. Wat kan er nog gebeuren? En wie kan wat doen?

Gespreksavond: Horen we wel verschillende stemmen?

• 9 maart 2021 van 19.30 tot 21 uur
  • Locatie: online, via Teams
  • Prijs: gratis

Schrijf je hier in

Voor wie?

• Erfgoedmedewerkers die een rol opnemen inzake participatie en ‘beladen erfgoed’, in dit geval gecontesteerde standbeelden en straatnamen.
  • Mensen die voor een lokaal bestuur werken (verantwoordelijk voor lokale beelden en straatnamen).
  • Mensen die actief zijn in de netwerken van zwarte gemeenschappen in Vlaanderen en Brussel.
  • Mensen die interesse hebben in de Black History Month, die in maart in het teken staat van erfgoed.

Deze gespreksavond is een initiatief van FARO, Black History Month Belgium, Kunst in de Stad-Middelheimmuseum en Het Stadsmus (Hasselt)/Erfgoed Haspengouw/Erfgoedcel Mijn-Erfgoed (Bacongo Limburg). Met dank aan Hand in Hand tegen racisme.