Mentale sporen
Gastcurator Sandrine Colard hanteert Congoville als een verzamelnaam voor fysieke en mentale sporen uit het koloniaal verleden in België. Deze sporen zijn vaak in het volle zicht verborgen, en werken bewust of onbewust nog door in de samenleving van vandaag. In dit project gaat het over een schoolgebouw, een park, imperialistische mythes, maar ook over de mensen met Afrikaanse roots in België.
Imaginaire stad
Vijftien internationale kunstenaars bewonen deze imaginaire stad Congoville waarin ze de bezoeker rondleiden over de Middelheimsite. Ze wandelen als ‘zwarte flaneurs’ door heden en verleden en gidsen ons in een zoektocht om opnieuw een open en gedeelde publieke ruimte te verbeelden. Ze brengen vanuit hun artistieke praktijk andere, nieuwe perspectieven op een historisch verhaal van kolonialisme dat vaak nog te eenduidig verteld wordt.
Catalogus
Samen met Leuven University Press publiceert Middelheimmuseum een tentoonstellingscatalogus waarin naast interviews met de kunstenaars ook een veelvoud aan auteurs, academici en experts in- en uitzoomen op het project.
Deelnemende kunstenaars
- Sammy Baloji (DRC/BE)
- Bodys Isek Kingelez (DRC)
- Maurice Mbikayi (DRC/SA)
- Jean Katambayi (DRC)
- KinAct Collective (DRC/BE/FR)
- Simone Leigh (US)
- Hank Willis Thomas (US)
- Zahia Rahmani (FR)
- Ibrahim Mahama (GH)
- Ângela Ferreira (PT/MZ/SA)
- Kapwani Kiwanga (CAN/FR)
- Sven Augustijnen (BE)
- Pascale Marthine Tayou (CAM/BE)
- Elisabetta Benassi (IT)
- Pélagie Gbaguidi (BEN/BE)
Sandrine Colard (BE/US) is curator en assistent professor of African Art History at Rutgers University, Newark.
Foto: Pascale Marthine Tayou, Colored Stones (detail), 2018
Courtesy the artist and GALLERIA CONTINUA, exhibition view Hedges, Edges, Dirt - ICA / VCU, Richmond, USA, 2018.
© ADAGP, Paris. Photo by David Hunter Hale for ICA / VCU.