Overslaan en naar de inhoud gaan
Pascale Marthine Tayou, Colored Stones (detail) 2018. Courtesy the artist and GALLERIA CONTINUA, exhibition view Hedges, Edges, Dirt - ICA / VCU, Richmond, USA, 2018. copyright ADAGP, Paris. Photo by David Hunter Hale for ICA / VCU.

Catalogus en e-publicatie Congoville

Deze publicatie geeft in eerste plaats meer uitleg bij het tentoonstellingsconcept dat curator Sandrine Colard ontwikkelde op vraag van het Middelheimmuseum. Anderzijds fungeert het boek als een archief van de tentoonstelling en kadert het dit project breder.

Publicatie

Samen met Leuven University Press brengt het Middelheimmuseum een ​​boek uit dat tegelijk tentoonstellingscatalogus en naslagwerk is met artistieke en academische bijdragen.

Naast interviews met de kunstenaars opent dit rijk geïllustreerde volume met het conceptuele essay van de tentoonstelling door curator Sandrine Colard, gevolgd door teksten die de postkoloniale stedelijke spiegeling tussen België en de Democratische Republiek Congo onderzoeken, een lezing van het Belgische kolonialisme in het licht van Leopold Sedar Senghor en zijn Négritude-filosofie, nieuw historisch onderzoek over de voormalige Koloniale Hogeschool, evenals een reflectie over verzet in historische geschriften over kolonialisme.

 

Auteurs:

  • Sandrine Colard 
  • Filip De Boeck 
  • Nadia Yala Kisukidi 
  • Bas De Roo
  • Sorana Munsya
  • Leonard Pongo

 

Redactie:

  • Pieter Boons
  • gastredacteur: Sandrine Colard

 

Monografie hardcover, 272 pagina's
ISBN 978 94 6270 236 3
Nederlands | Engels
Beschikbaar in de museumshop of via Leuven University Press
29,50 euro

 

Gratis downloads

 

Publicatie Congoville

Boekpresentatie

De boekpresentatie, gemodereerd door curator van het Middelheimmuseum Pieter Boons, brengt auteurs Sandrine Colard en Bas De Roo in gesprek met historicus en mede-oprichter van Black History Month Belgium Aminata Ndow. Door in te zoomen op geselecteerde citaten uit elk essay in het boek, brengt Aminata de veelheid aan stemmen samen en vertelt ze over het omarmen van postkoloniale geesten die rondspoken in het boek en de tentoonstelling Congoville.

Het gesprek vond plaats in de grote zaal van het voormalige Koloniale Hogeschool. Naast het feit dat het een van de tentoonstellingslocaties van Congoville is, is het inzetten van de school als een ruimte voor het creëren van toekomstige dekoloniale archieven een poging om haar rol als matrix van de Belgische koloniale geest om te keren tot een springplank voor het ontleren ervan.

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Zoek een kunstwerk