De Kunstkaarten helpen leerlingen anders, actiever en creatiever naar kunst te kijken. Elke kaart bevat een speelse opdracht die leerlingen uitdaagt, verwondert en in beweging zet.
Er zijn 40 opdrachten verzameld in een handig boekje, die je bij elk kunstwerk in het park kunt gebruiken. Zo blijft elk bezoek verrassend en flexibel. De opdrachten zijn verdeeld in vier verschillende categorieën:
Bewegen: beeld iets uit, beweeg, gebruik je lichaam.
Spreken: denk over iets na en praat erover met iemand uit je klas of in het museum.
Ontwerpen: maak zelf iets moois op papier of bewerk een foto op je smartphone.
Schrijven: schrijf een woord, zin of kort tekstje bij wat je ziet of voelt.
Maak zelf de selectie
Er zijn korte en langere opdrachten:
Korte opdrachten: 5 tot 15 minuten
Langere opdrachten: ongeveer 30 minuten
De opdrachten zijn geschikt voor alle graden binnen het secundair onderwijs. Jij kiest als leerkracht wat past bij je klas: qua niveau, tijd en interesse. Je kan vooraf een selectie maken of de kaarten willekeurig uitdelen.
Voor en tijdens je bezoek
Belangrijk: De Kunstkaarten zijn in volle ontwikkeling. Je kan ze afhalen vanaf 21 oktober in het bezoekerspaviljoen. Online kan je ze wel al bekijken.
Voorbereiding
Reserveer de kunstkaarten via middelheimmuseum@antwerpen.be. Onze baliemedewerkers leggen ze samen met klemborden, papier en stiften voor je klaar in het bezoekerspaviljoen.
Bekijk de kunstkaarten op voorhand. Klik hier voor een overzicht van alle kaarten.
Maak je keuze. De kaarten zijn genummerd. Schrijf de nummers van jouw selectie kaarten op om vlot van start te gaan. Geen tijd om voor te bereiden? Verdeel dan willekeurig kaarten onder de leerlingen.
Optioneel: Wil je de opdrachten koppelen aan specifieke kunstwerken? Gebruik het interactieve plan met alle beelden en teken je route vooraf uit. Hier vind je een blanco plan.
Tijdens het bezoek
Haal de Kunstkaarten aan het bezoekerspaviljoen.
Ga samen met je klas op pad en voer de opdrachten uit, individueel of in groep.
Laat oudere leerlingen in kleine groepjes werken binnen een afgesproken zone in het park.
Neem verschillende opdrachtenboekjes mee, zodat je kunt kiezen: allemaal dezelfde opdracht of elk groepje een andere kaart.
Voor een bezoek van 2 uur raden we aan om per groepje ongeveer 8 opdrachten te voorzien, waarvan bij voorkeur minstens één grotere.
Start met een gezamenlijke opdracht en laat leerlingen daarna zelfstandig verder werken in groepjes.
Sommige opdrachten vragen een smartphone, bijvoorbeeld om foto's te maken of QR-codes te scannen. De opdrachten zijn zo ontworpen dat één smartphone per groepje volstaat.
Verwerking opdrachten
De meeste opdrachten hebben een zichtbaar resultaat. Laat leerlingen resultaten samen op het Padlet-bord zetten: foto’s, geluidsopnames, foto’s van hun schetsen …
Als alles erop staat, kunnen leerlingen elkaars werk en ideeën bekijken en bespreken. Als leerkracht kan je er voor kiezen om feedback of punten te geven.
Opdrachten in de klas
Bereid je bezoek voor, of rond af met een leuke na-opdracht. Niet verplicht, maar een fijne aanvulling.
Vóór het bezoek:
Maak kennis met de verschillende parkzones via dit Padlet-bord (deel 1). Aan het einde van de opdracht kun je door naar deel 2.
Na het bezoek:
Open dit Padlet-bord voor de opdracht Aantrekken of afstoten. Welke beelden vonden de leerlingen leuk, en welke niet? Ook deze opdracht is duidelijk uitgewerkt in een korte presentatie, zodat je snel aan de slag kunt.